Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Պետք է շատ հասարակ ֆիլմ նկարահանել մարդու մասին, ընտանիքի, սիրահար զույգի»

«Պետք է շատ հասարակ ֆիլմ  նկարահանել մարդու մասին, ընտանիքի, սիրահար զույգի»
02.12.2014 | 10:08

(հարցազրույցի սկիզբը` այստեղ)

«Հեղնար աղբյուր», «Քաոս», «Մորգանի խնամին», «Վառված լապտեր», «Որտե՞ղ էիր, մարդ Աստծո», «Տխուր փողոցի լուսաբացը»… Հայ կինոյի երբեմնի լավագույն նմուշները, հայ կինոյի պատմությունն ինքնին առնչվում են կինոօպերատոր ԼԵՎՈՆ ԱԹՈՅԱՆՑԻ անվան հետ:
Անվանի կինոօպերատորին հանդիպեցի իր տանը: Ինչպես պարզվեց՝ դուռը թակելու հարկ չկար: Նրա տան դուռը միշտ բաց է, տունը` հյուրընկալ, գողտրիկ, զարմանալի համեստ, հարուստ` գրքերով, բացառիկ ժապավեններով, լուսանկարներով և, իհարկե, անվանի երևանցու ներկայությամբ: Կան մարդիկ, որոնց անունն ամեն ինչ ասում է, կոչումներ, տիտղոսներ նշելու անհրաժեշտություն չկա: Այս դեպքում կա անհրաժեշտություն նշելու, որ հայ կինոյի նահապետը չունի կոչումներ, ո՛չ հանրապետության ժողովրդական գործիչ է, ո՛չ վաստակավոր: Նա ուղղակի Լևոն Աթոյանց է: Զրույցի ընթացքում պարզվեց, որ Նորքի 2-րդ զանգվածում գտնվող տունն էլ մեր երկրից չի «ժառանգություն» ստացել. Թբիլիսիում գտնվող տունը քանդել են, սա էլ տվել են քանդված տան փոխարեն` կոմունիստների օրոք: Դառնանք կոմունիստներին: Ասաց, որ կուսակցություն մտնելու ցանկություն երբևէ չի ունեցել, բայց չէր էլ ուզի, որ քանդվեր Խորհրդային Միությունը։


«ՄԵՆՔ ԿՌՎԵՑԻՆՔ ՈՒ ՀԱՂԹԵՑԻՆՔ. ԴԵՌ ԲԱՔՈՒ ԷԻՆՔ ՀԱՍՆԵԼՈՒ»


-Այդ ժամանակ մենք հասցրինք ստեղծել մեծ, ուժեղ, զարգացած երկիր: Ռուսաստանից ու ՈՒկրաինայից հետո երրորդն էինք (այսքան պստիկ լինելով) բոլոր ոլորտներում` գիտություն, տեխնիկա, մշակույթ, արդյունաբերություն: Որ գոռում էին` ազատություն, ազատություն, ումի՞ց ազատվեցինք, կախվեցինք ավելի վատ բանից` օլիգարխների գրպաններից: Մեր խելքի ծալքերն էլ հարթեցրել են, ամեն մարդու համար ձեռք ենք բարձրացնում, հույս ունենալով, որ նա կգա ու մեզ կբախտավորեցնի:
-Իսկ որտե՞ղ է մեր վերջին հույսը:
-Բանի տեղ մի դրեք (ձեռքը թափ է տալիս- Ա. Ս.): Մենք կանք, պիտի լինենք ու կմնանք: Դրանք բոլորը ժամանակավոր բաներ են: Տասներկու հազար տարի է՝ հայը կա: Դարեր շարունակ պետություն չենք ունեցել, բայց աշխարհում մնացել ենք որպես ուժեղ ու հարգված ազգ: Հայկական բարձրավանդակը դարձրին Արևմտյան Ասիա, որ խաբեն աշխարհի ժողովուրդներին: Կամ տեսեք, Աբխազիան, Օսիան, Աջարիան ինքնավար շրջաններ են, իսկ Ղարաբաղը` Լեռնային Ղարաբաղ, որ մարդիկ չհասկանան, թե ովքեր են: Մեր քաղաքական գործիչներն ինչո՞ւ դրա մասին չեն խոսում: Դա նախօրոք են արել ու սխալվել են: Հույս ունեին, որ իրենց է մնալու Ղարաբաղը: Մենք կռվեցինք ու հաղթեցինք: Դեռ Բաքու էինք հասնելու: Ես ուղղաթիռից նկարահանում էի, շատ հետաքրքիր տեսարան էր Ֆիզուլի-Բաքու ճանապարհին: Անտառում մրջյուններն ինչպե՞ս են իրար հետևից, շարքով, վազելով գնում, այդպես փախչում էին` կովերի վրա բարձած խուրջիններ, խուրջինների մեջ` երեխեք, հավի ճտեր: Գնում էին դեպի Քուռ, Արաքս: Բայց կռիվը կանգնեցրին: Այդ ժողովուրդը խաբված է, միամիտ, խելոք, մեղք չունի: Ազերի ազգ չկա էլ, տեղի ժողովուրդների անուններն են փոխել, դարձրել ազերներ:

«ԱՍԱՑԻ` ԵՍ ԳՈՒՆԱՎՈՐ ՖԻԼՄ ԵՄ ՆԿԱՐԱՀԱՆԵԼՈՒ ՍԵՎ-ՍՊԻՏԱԿ ԺԱՊԱՎԵՆՈՎ»


-Արցախյան պատերազմի վավերագրողներից եք: Ձեր նկարահանած կադրերը ո՞ր ֆիլմերում են օգտագործվել:
-Այդ կադրերը հանձնում էի ռեժիսոր, Մոսկվայի «Նավիգատոր» ստուդիայի հիմնադիր Կարեն Գևորգյանին: Հետաքրքիր մարդ է, լավ կինոռեժիսոր, մեր լավագույն կինոօպերատորներից մեկի` Սերգեյ Գևորգյանի տղան: Փոքր հասակում «Հայֆիլմ» էր գալիս, օգնում էր մեզ, «տելեշկա» էր հրում, հիմա Լենինգրադում դասախոսում է: Այստեղ ցույց չեն տալիս, բայց լավ ֆիլմեր ունի:
-Պարոն Աթոյանց, նաև լուսանկարնե՞ր ունեք ազատամարտի թեմայով:
-Լուսանկարներ շատ ունեմ: Երբ ժապավենը վերջանում էր, լուսանկարում էի, ուրիշ բան չէ, միայն մարդկանց դեմքեր: Զարմացած էի, ասեմ` ինչու. ում նկարում էի` ժպիտ կար դեմքին:
-Հանրությանը հասու դառնո՞ւմ են դրանք, ասենք, ցուցահանդեսների միջոցով:
-«Արմատ» մամուլի ակումբն էր կազմակերպել ցուցահանդես: Ինձ հարցնում էին` այդ մարդկանց, որ նկարել եք, հասցեները վերցրե՞լ եք: Օպերայո՞ւմ եմ, ի՞նչ է: Քաղաքագետ Լևոն Մելիք-Շահնազարյանին եմ լուսանկարներ տրամադրել, օգտագործում է արցախյան թեմայով հաղորդումների ժամանակ:
-Հայտնի մարդիկ տեղ գտե՞լ են Ձեր հեղինակած լուսանկարներում:
-Բացառիկ լուսանկարներ ունեմ Մարտիրոս Սարյանից, Ավետիք Իսահակյանից: Հին Երևանն եմ լուսանկարել: Տեսանյութեր, լուսանկարներ ունեմ հին փողոցների, որ հիմա չկան՝ Սպանդարյան, Սվերդլով, Աստաֆյան:
-Բայց ցուցահանդեսներ չեք ունենում:
-Ես առաջ եմ գնում և հեռու եմ նման բաներից: Եթե որևէ մեկին պետք է կազմակերպել, թող գա, դիմի, կօգնեմ:
-Նկարիչները չեն սիրում, երբ հարցնում ես նախընտրած գույնի մասին: Ի՞նչ կասի գույների մասին կինոօպերատորը:
-Նայած թե ինչ ես նկարահանում, ինչ տրամադրություն է: Ես մի «գիժ» ֆիլմ ունեմ նկարահանած` «Քաոսը»: Այդ ֆիլմը գունավոր պետք է լիներ, գումարը չհերիքեց: ՈՒշացնել չէինք կարող: Նշված ժամկետում ֆիլմը չավարտելու դեպքում հաջորդ տարի Մոսկվան կրճատում էր պատվերը. մեկ ֆիլմ պակաս էինք նկարահանելու, և ստեղծագործական մի խումբ անգործ էր մնալու: Սև-սպիտակ նկարահանեցինք, ժամանակին հանձնեցինք: Գեղարվեստական ֆիլմերի համամիութենական փառատոնում ներկայացնելու համար մեկ շաբաթ ժամանակ ուզեցի: Ասացի` ես գունավոր ֆիլմ եմ անելու` սև-սպիտակ ժապավենով: Ինձ ասացին` դու գժվել ես: Պետկինոյից Լիդա Խառունժայան օգնեց ինձ, գործուղում ձևակերպեց: Նեգատիվը, ֆոնոգրաման վերցրի ու «թռա» «Լենֆիլմ» կինոստուդիա: Սկսեցի սև-սպիտակի վրա գույներ դնել, տպագրել գունավոր ժապավենի վրա: Մեկ ամիս ժամանակ էր պահանջվում, մեկ շաբաթում գլուխ բերեցի:
-Ի՞նչ արձագանք գտավ Ձեր «փորձարկումը»:
-Ժյուրիի անդամները որոշեցին մրցանակ տալ ֆիլմին: Ես դեմ չէի, բայց ասում էի` ո՞նց կարելի է` ես մրցանակ ստանամ, ռեժիսորը, դերասանները չստանան: Այդ տարի օպերատորական մրցանակ ոչ ոքի չշնորհվեց: Թռուցիկ անդրադարձ եղավ, «Սովետական կուլտուրա» ամսագիրը գրեց` օպերատորական օրիգինալ, հետաքրքիր մտահղացում է: Մի քանի տարի հետո նույն ձևով Մոսկվայում «Ալվան ծաղիկը» նկարահանեցին, թերթերը, ամսագրերը ողողվեցին հոդվածներով:
-Այս տարի լրանում է «Քաոսի» 40-ամյակը: Կարծում եմ, քչերին է հայտնի ֆիլմը, էլ ուր մնաց՝ նկարահանման գաղտնիքները:
-«Քաոսը» նկարահանելը շատ դժվար էր. հանքերը պայթում են, հրդեհ է, մարդիկ կրակի մեջ ման են գալիս: Այսօր համակարգչով ինչ ասես կարող են անել, բայց լավագույն դեպքում մերկ աղջիկ են ցույց տալիս` տարբեր ձևերով: Արման Մանարյանի (1975 թ.) «Սպիտակ ափեր» ֆիլմը կարող էր գրանցվել Գինեսի գրքում: Արփա-Սևան թունելում 800 մետր խորության վրա կադրեր էինք նկարահանում: Հանքային ջրերի գոլորշիները օբյեկտիվի ապակիները փառով էին պատում: Ելքը գտանք, ֆիլմի 20 տոկոսը նկարահանեցինք թունելում: Վերևում -30 աստիճան էր, ներքևում` +40: Պրոֆեսիոնալիզմը միայն տեսախցիկի կոճակը սեղմելը չէ: Պատմական ֆիլմեր կան, պետք է նկարահանես շենքը, որ եղել է, հիմա չկա: Ո՞նց էինք անում: Հիմա թվային տեխնիկայով ինչ ասես անում են, բայց մեկ է` հոգի չկա արածի մեջ: Գրքեր կային նկարահանման աշխատանքների մասին, մենք կարդում էինք, սովորում` ոչ այնքան ինստիտուտում, որքան տանը նստած: Այդ թվերին նկարահանեցինք այնպիսի բաներ, որ մարդիկ մինչև հիմա ասում են` ո՞նց եք արել:

«ԴԱ ԿԻՆՈ ՉԷ, ՖՈՏՈՍԵՍԻԱ Է, ՇԱՐԺՎՈՂ ՄԱՐԴԻԿ ԵՎ ԻՆՉ-ՈՐ ՍՅՈՒԺԵ»


-Եղեռնի թեմայով ֆիլմի մասին անվերջ խոսվում է, ու կարծես, 100-րդ տարելիցի շեմին նոր-նոր պետք է հաջողված ֆիլմ ունենանք կամ չունենանք: Շատ չե՞նք ուշացել:
-Լաերտ Վաղարշյանը 1960-ին նկարահանել է «Կոչված են ապրելու» ֆիլմը եղեռնի մասին: Չկա այդ ֆիլմը, ցույց չեն տալիս: Ֆիլմի պրեմիերային կինոթատրոններում անասելի իրարանցում էր, ձիավոր ոստիկանները պահակ էին կանգնել: Համացանցում, եթե որոնեք, միայն պլակատը կգտնեք, ֆիլմի սյուժեի ու ստեղծագործական խմբի անդամների մասին համառոտ տեղեկություն: Առաջին անգամ խորհրդային կինոյում միացվել էր չորս նովել: Սյուժեն հասարակ է. Եղեռնից փրկված երկու եղբայրներից մեկը հայտնվում է ամերիկյան որբանոցում, մյուսը փախչում է Ռուսաստան: Ամերիկայում հայտնված եղբայրը լրագրող է դառնում, պատերազմի ավարտից հետո գալիս է Խորհրդային Միություն` եղբորը որոնելու: Սցենարի հեղինակներն են Առնոլդ Աղաբաբովն ու ադրբեջանցի Սաբիր Ռիզաևը (ով ամենալավ գիրքն է գրել հայ կինոյի մասին): Եղբայրներին մարմնավորել են Պավել Լուսպեկաևը, ով մեզ հայտնի է «Անապատի սպիտակ արևը» ֆիլմից և «Կամո» ֆիլմի գլխավոր դերակատար Գուրգեն Թոնունցը:
-Այդ տարիներին ինչպե՞ս են կարողացել Եղեռնի թեման արծարծել:
-Նրբորեն է արված: Եղբայրներից մեկը պարտիզանական խմբի ղեկավար է, զոհվել է Հայրենական մեծ պատերազմում, գեստապոն որոնում է նրա աղջկան ու տղային` հորը բռնելու համար։
-Կինոն մի՞թե չի հնանում, մանավանդ, եթե խոսքը համաշխարհային կինոհարթակում ներկայացնելու մասին է:
-Հայոց եղեռնի մասին առաջին ֆիլմն է: Հիշեցնում է, որ եղեռն է եղել: Թող «Օսկար» չտան:
-Դրսի հանրությանը կարո՞ղ է այն հետաքրքրել:
-Ամերիկացիները մեծ սիրով կնայեն, հերոսներից մեկն իրենց լրագրողն է:
-Ըստ Ձեզ` ո՞վ կարող է այսօր լավ ֆիլմ նկարահանել եղեռնի մասին:
-Շատ դժվար հարց է: Ամեն մեկն ուզում է մի խուճուճ բան անել, որ ասի` ես եմ: Բայց պետք է շատ հասարակ ֆիլմ նկարահանել մարդու մասին, ընտանիքի, սիրահար զույգի: Աշխարհով մեկ շատ տաղանդավոր երիտասարդներ ունենք, նրանց հնարավորություն չեն տալիս, սերիալներ են նկարահանում: Այդ ֆիլմերը նայելով կարող ես ենթադրել, որ Հայաստանում մարդ չի մնացել, բոլորին վերացրել են: Ամեն երեկո 2-3 հոգու պատվիրում են` գնա, վերացրու: Կատվի ձա՞գ է, մկան ճո՞ւտ է, ի՞նչ է, մարդ են սպանում, երեխաներին էլ սովորեցնում են, որ հեշտ է: Բոլորը գոռում են, անպատվում իրար, հանգիստ խոսել չկա, 17 տարեկան աղջիկը կարող է գոռալ մոր վրա, դուռը շրխկացնել-գնալ: Ես կարծում եմ, որ մի օր կհոգնեն աղմուկից, մարդասպանությունից ու կսկսեն լավ ֆիլմեր նկարահանել: Այդ ժանրը գնալով կկատարելագործվի, կունենանք որակով հեռուստասերիալներ: Դպրոց չկա, փաստացի նոր դպրոց են ստեղծում:
-Կարելի՞ է ասել, որ օպերատորները «դուրս են մնում կադրից», նրանց անունը հազվադեպ է շոշափվում:
-Միայն Հայաստանում է այդպես: Մոսկվայի տանը ինձ հետ հանդիպում եղավ, խոսքս այսպես ավարտեցի` կինոն նկարահանում է օպերատորը, ռեժիորը բեմադրում է` օպերատորի և նկարչի հետ միասին: Ռեժիսորը չի էլ իմանում, թե ինչ ես անում, կարող ես օբյեկտիվը միլիմետր այս կողմ, այն կողմ տանել, վերջում ինքն ասում է` լավ է:
-Իսկ ինչպե՞ս են նկարահանում կինոն մեր օրերում:
-Այսօրվա լուսանկարչական ապարատները կինո են նկարում: Դա կինո չէ, ֆոտոսեսիա է, շարժվող մարդիկ և ինչ-որ սյուժե:
-Ձեր փորձը փոխանցո՞ւմ եք նոր սերնդի օպերատորներին:
-Իզուր է, հիմա հարսանիք նկարողներ են, և իրենք մեղավոր չեն: Ժամանակը փոխվել է, ո՛չ կինոստուդիա կա, ո՛չ միջավայր: Երբ նկարահանում էինք Ալբերտ Մկրտչյանի «Տխուր փողոցի լուսաբացը», ուսանողներիս տարա, առաջին անգամ նկարահանման հրապարակ տեսան: Կարո՞ղ ես «Այբուբեն» սովորել օդի մեջ՝ այդ օրն ենք ընկել կինոյում: Մեր ուսանողներին թատրոնի, կինոյի պատմություն ենք սովորեցնում, կրթված, զարգացած լինելը անհրաժեշտ է, բայց որպեսզի սովորեն դրանք, նախ և առաջ պետք է սիրահարվեն կինոյին:
-Ռեժիսորական վատ աշխատանքը, դերասանի վատ խաղը, ասել է թե` վատ ֆիլմը օպերատորը կարո՞ղ է փրկել:
-Երբեք, գուցե սիրուն մի բան լինի, լույս ստանաս, շարժումներ, բայց հոգի չի լինի մեջը, կերպար չի լինի: Նախկինում գտնում էինք իրար, հիմա ծանոթ դերասաններին են բերում կինո: Ֆինանսական հաշիվներ կան: Մտածում են հեշտ ու արագ փող աշխատեն, որակը կարևոր չէ: Հետո էլ գովազդում են, կոչումներ ստանում, գնում են փառատոն, պարծենում են, թե կարմիր գորգով են անցել: Ցույց են տալիս, որ մեր մակարդակն այդքան է, ավելին չենք կարող: Դա ձեռ առնելու ձև է, Ֆելինին է անցել կարմիր գորգի վրայով:


Զրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 3314

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ